سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با دریاچه بختگان و طشک

بلیط هواپیما

دریاچه بختگان و طشک

توضیحات

این جاذبه در کوه های زاگرس شرقی ، 50 تا 60 کیلومتری شرق شیراز واقع شده است و شامل دو دریاچه نمک بسیار بزرگ ، تاشک و بختگان ، در یک حوضه زهکشی داخلی در 1.525 متر ، دشت ها و تپه های استپی مداخله ای (تا 2.597 متر) و منطقه بزرگی از باتلاقهای آب شیرین دائمی و دشتهای فصلی در امتداد رودخانه کور تحتانی به سمت غرب (باتلاق کامجان) سرازیر شده است.

بلیت هواپیما

دریاچه تاشک با سرریز از باتلاق کامجان در انتهای غربی آن و با چشمه دائمی بزرگ در گومون در شمال غربی تغذیه می شود. دریاچه بختگان بخش اعظم آب خود را از کانال اصلی Kur که وارد غرب می شود دریافت می کند. این دو دریاچه به طور معمول توسط نوارهای باریک زمین از هم جدا شده اند اما ممکن است در طول زمستان های بسیار مرطوب به یکدیگر بپیوندند تا یک آب انبوه از آب را تا 136.500 هکتار تشکیل دهند. از طرف دیگر ، ممکن است بعد از چندین سال بارندگی کم ، هر دو دریاچه بجز در مجاورت چشمه های اصلی کاملاً خشک شود (به عنوان مثال چشمه گومون در گوشه شمال غربی دریاچه تاشک و چشمه سهل آباد در ساحل جنوبی دریاچه بختگان) . هر دو دریاچه دارای طیف فوق العاده ای از شوری هستند. در ژانویه سال 1992 ، در پی چندین سال بارندگی بالاتر از دریاچه ها ، دریاچه ها تقریباً کاملاً سیل شدند. دریاچه ها الیگوتروفیک هستند و از پوشش گیاهی غوطه وری از جلبک های مختلف ، چارا ، روپیا و التنیا پشتیبانی می کنند. پوشش گیاهی متشکل از تاماریکس ، Suaeda ، Cressa و Salicornia است و منطقه بین دریاچه ها شامل رشته کوه های کم پوشش گیاهی با برخی از مناطق جنگلی پسته و دشت های استپی Artemisia است.

باتلاق Kamjan (29 ° 40"N 53 ° 05"E) قبلاً شامل 10،000 هکتار باتلاق های آب شیرین دائمی و فصلی ، عمدتاً نیشکر بود. زهکشی تالاب برای پرورش برنج از سال 1967 آغاز شد و اکنون بخش اعظمی به کشاورزی تبدیل شده است. با این حال ، اگرچه باتلاق ها به طور گسترده توسط کانال های زهکشی اصلاح شده اند ، 5 هزار و 250 هکتار از تالاب ها از جمله وسایل گل و لای های مرطوب ، فراگمیتس و سایر پوشش گیاهی آبزیان در امتداد کانال ها و مناطق وسیعی از مزارع برنج باقی مانده است. علاوه بر این ، بخش بزرگی از اراضی مورد استفاده به دلیل کمبود آب برای آبیاری و به دلیل نمک زیاد خاک ، بدون کشت می ماند. برخی از کانال های آبیاری در حال خاموش شدن هستند و بخش هایی از زمین زهکشی شده به مرداب باز می گردند. علاوه بر این ، باتلاق های جدید در دهانه سه کانال زهکشی اصلی ایجاد شده اند که از آنجا به انتهای غربی دریاچه تاشک و دریاچه بختگان وارد می شوند. باتلاق ها تحت سلطه Carex ، Phragmites ، Chenopodiaceae و چمنزارها قرار دارند. دام ها در باتلاق ها و اطراف حاشیه های دریاچه چریده می شوند.